Pondelok | Čo jedáva náš syn počas dňa – na bezlepkovej strave

Autizmus a strava | Ahojte maminy, nedávno sme začali prispievať drobnými radami a článkami na autistickom fóre na MK o vylúčení určitej stravy zo synovho jedálnička, čím sa enormne zlepšil jeho mentálny aj fyzický stav. Na to sme začali dostávať otázky, čo mu ...

... dávame jesť ako náhradu za vylúčenú stravu obsahujúcu hlavne lepok, kazeín, sóju a cukor. Z času na čas ale padli aj tvrdenia, že vylúčenie lepku a kazeínu zo stravy dieťaťa môže byť pre vývoj dieťaťa nebezpečné. Alebo že odvykanie od cukru trvá aj pol roka. Z vlastných skúseností vieme potvrdiť, že to nie je pravda. Práve naopak, vylúčením lepku, kazeínu, sóje, cukru a ďalších telo obťažujúcich zložiek sme synovi aj sebe paradoxne dokázali každodenný príjem stravy nutrične mnohonásobne zvýšiť. Aby sme ale neostali v rovine “Jedna babka povedala”, rozhodli sme sa, že nafilmujeme čo náš syn jedáva v priebehu týždňa - raňajky, obed, večera. Tie maminy, ktoré na MK fóre nie sú, alebo nemali ešte príležitosť prečítať si články venované autizmu na našom webe RieseniaPreAutizmus.sk len upresníme, že postupným vylúčením:

  • lepku
  • kazeínu
  • sóje
  • cukru
  • umelých sladidiel
  • dochucovadiel a ďalšej chémie

… a následne eliminovaním jedál, spôsobujúcich v tele zápaly, podporujúcich alergické reakcie, obsahujúcich vysoký obsah šťaveľanov, škrobov a odstránením pitia vodovodnej vody alebo vody z umelohmotných fliaš, synovi začali postupne miznúť všetky najťažšie symptómy sprevádzajúce jeho autizmus (agresivita, zmeny nálad, sebaubližovanie, chodenie po špičkách, bolesti bruška, bolesti hlavy a nespavosť).

V priebehu prvého roku nielenže došlo k obdivuhodným zmenám v jeho mentálnom a fyzickom zdraví, čo sa odrazilo na prudkom poklese skóre ATEC z úvodných 90 na 36, ale jeho prítomný stav nám zrazu umožnil domáce vzdelávanie za stolom jeden na jedného, rozvíjať nové športové aktivity a zapájať ho do záujmových krúžkov v CVČ medzi zdravými deťmi.

Samozrejme, stále má diagnózu autizmus, potrebuje inštrukcie, potrebuje viesť, potrebuje dohľad. Ale miesto stavu z pred šiestich rokov, kedy vyzerali synove vyhliadky na život medzi štyrmi stenami, neprítomný, uzavretý vo svojom svete, na liekoch a pod 24 hodinovým dohľadom, dnes sa dokáže učiť nové veci, chodiť na 30 km cyklistické horské túry, vyjadriť svoju radosť, lásku ale aj ľútosť, či nevôľu. Okrem toho začal byť zdravší a jeho jedálniček po odstránení spomínaných obťažujúcich potravinových zložiek sa rozšíril sám od seba.

Úpravou stravy bolo zaznamenané zlepšenie u 70% detí diagnostikovaných na autizmus

Podľa štúdií v článku Vraj lepok a kazeín nemá vplyv na autizmus. SKUTOČNE? aj spomínanom veľkom prieskume Rodičovské hodnotenia behaviorálnych účinkov biomedicínskych intervencií vykonanom inštitútom Autism Research Institute (ARI) ešte v roku 2009 sa dá očakávať podobné zlepšenie (viac či menej) u cca. 70% detí postihnutých autizmom. Špeciálne sa to týka detí, ktoré vykazujú problémy s trávením a trpia rozličnými druhmi alergií.

Inými slovami (hlavne pre mamičky, ktoré nestíhajú čítať celé články) u 30% detí nachádzajúcich sa na autistickom spektre úprava stravy NEBUDE mať vplyv na ich zlepšenie. To by malo byť však automaticky brané za výhodu. Týmto maminám tak odpadá jeden veľký kus práce a premýšľania, čo dať dieťaťu jesť po vylúčení lepku, kazeínu, sóje či cukru. …a môžu ísť smelo skúšať ďalšiu zo stovák známych intervencií.

Eliminujúca diéta, GAPS diéta, PALEO diéta a Autoimunitný protokol (AIP)

Pre mamičky, ktoré zaujíma cez aké diéty prešiel náš syn počas posledných 6 rokov, tak v úvode to bolo postupná Eliminujúca diéta (lepok, kazeín, sója, cukor). To nás doviedlo ku GAPS diéte a odstráneniu niekoľkých ďalších potravinových zložiek (ryža, kukurica, quinoa, pohánka, kakao, atď.), ktoré ešte synova strava zahŕňala. Z GAPS diéty sme po roku a pol prešli na PALEO diétu a z nej po niekoľkých mesiacoch na Autoimunitný PALEO protokol (AIP), ktorý sme až na malé výnimky nasledovali asi na 98%. Po cca 2 rokoch na AIP diéte sme začali postupne pridávať pohánku, sóda bikarbónu, karob, kakao, ryžu, strukoviny, semiačka atď., ktoré nepovoľuje Autoimunitný PALEO protokol (AIP) a časť zo spomenutého aj GAPS diéta. Do synovho jedálnička sme tieto ale aj iné nespomenuté zložky zavádzali postupne a na základe efektu na jeho chovanie sme ich buď opäť z jedálnička vyradili alebo pri žiadnych negatívnych reakciách ponechali.

Čo jedáva náš syn v priebehu týždňa

V priebehu nasledujúcich siedmich dní každý deň zverejníme synove bežne obľúbené jedlá (raňajky, obed, večera) vrátane ingrediencií, návodmi na ich prípravu s označením vhodnosti pre jednotlivé diétne programy. Samozrejme, za normálnych okolností nestojíme za sporákom každý deň. Obedy zvykneme variť na dva- tri dni, ale pre vytvorenie tejto série blogpostov sme urobili výnimku.

Možno našimi receptami niektoré mamičky (ktoré už deti na eliminujúcich diétach alebo GAPS či PALEO diéte majú) inšpirujeme k rozšíreniu ich jedálnička. …prípadne sa nám podarí posmeliť mamičky, ktoré s vyskúšaním niektorých z diét váhajú.

Držíme palce.

Čo jedol náš syn v pondelok

Raňajky

  • Bezlepkový chlebík (chlieb dostať obvykle v predajni FRESH)
  • Alsan maslo (dostať obvykle v BIO obchodoch)
  • Mrkva
  • Paprika biela
  • Paradajka
  • Kaleráb
  • Reďkovka
  • Šalát
  • Brokolica

Autizmus - Raňajky a bezlepková diéta

Neobsahuje: lepok, kazeín, sóju, rafinovaný cukor
GAPS diéta: nevhodný bezlepkový chlebík a Alsan maslo
PALEO diéta: nevhodný bezlepkový chlebík a Alsan maslo
PALEO AIP diéta: nevhodný bezlepkový chlebík, Alsan maslo, paprika a paradajky

Obed

  • Polievka / vývar z kostí
  • Kelový prívarok a morčacina na prírodno

Autizmus - Obed a bezlepková diéta

Neobsahuje: lepok, kazeín, sóju, rafinovaný cukor
GAPS diéta: vhodné, ak sa kelový prívarok s mäso varí v hrnci na nízkom plyne
PALEO diéta: vhodné
PALEO AIP diéta: nevhodné korenia - červená paprika, čierny korenie, rasca

Recepty na polievku a kelový prívarok

Polievka / vývar z kostí

(Podľa veľkosti 2 až 5 špikových kostí do 7l hrnca, zaliať vodou, pridať 2 lyžice jablčného octu, 2 morčacie alebo kuracie stehná, stehná nechať variť na malom plyne cca. 1 1/2 hodiny, po vybraní mäsa kosti variť ešte ďalšie 2 až 4 hodiny.)

Kelový prívarok a morčacina na prírodno
(1/2 kelu narezať na drobno, dať do tlakového hrnca a zaliať vodou, uviesť do varu a ponechať 10 minút syčať, vypnúť plyn, nechať vychladnúť alebo vysyčať paru, zliať vodu, na panvici usmažiť nakrájanú cibuľu, po upražení do zlatista cibuľu pridať do tlakového hrnca, pridať papriku, čierne korenie, medvedí cesnak, majoránku, soľ, zaliať vodou, variť ďalších 15 minút pod tlakom a po vysyčaní pary pridať mletú rascu. Po krátkom chladení ponorným mixérom kel rozmixujeme na požadovanú konzistenciu. Kel môžeme podávať osamote, alebo s morčacím mäsom opečenyým na prírodno.

Večera

  • Cícer s jablkom
  • Pohánkové chlebíky (dostať obvykle v Milk Agro, Fresh)

Autizmus - Večera a bezlepková diéta

Neobsahuje: lepok, kazeín, sóju, rafinovaný cukor
GAPS diéta: nevhodný pohánkový chlieb, cícer a stevia
PALEO diéta: nevhodný pohánkový chlieb a cícer
PALEO AIP diéta: nevhodný pohánkový chlieb, cícer a vlašské orechy

Recept na cícer s jablkom

Zaváraný cícer vo fľaši sa dá zakúpiť v DM alebo si ho môžete sami uvariť nasledovne. Namočiť pohár cíceru na 24 hodín, následne ho v tlakovom hrnci uvariť do mäkka, na výrobu kaše odoberieme cca. 1/3 pohára uvareného cíceru (zvyšok odložíme do chladničky/mrazničky). Do nádoby pridáme cícer, jedno ošúpané a pokrájané jablko, jedna čajová lyžička škorice, dochutíme stéviou 3 až 6 kvapiek, vy-mixujeme do hladkej kaše, ktorú vylejeme do pripravenej misky/taniera. Do kaše pridáme 1/2 pokrájaného jablka a zamiešame, na vrch pridáme hrozienka a vlašské orechy.

Články o strave, ktoré by vás mohli zaujímať:

Rodičia K&K

PS: V prípade nesprávneho zaradenia potravín do diétnych programov nás prosím na to upozornite. Väčšina bude priradená správne, ale robili sme to narýchlo a po pamäti, takže chybička sa mohla niekde vlúdiť :-).

Zanechajte Váš príspevok k článku

Podmienky pre pridanie príspevku nájdete tu! Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Vyplnenie políčok s hviezdičkou* je povinné.

Zanechajte Váš príspevok k článku

Podmienky pre pridanie príspevku nájdete tu! Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Vyplnenie políčok s hviezdičkou* je povinné.

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vezmite, prosím, na vedomie: Informácie uvedené na stránke RieseniaPreAutizmus.sk nie sú určené na diagnostikovanie, liečenie alebo na prevenciu akejkoľvek choroby. Táto stránka predstavuje názory autorov, ktoré vychádzajú z výskumov, skúseností a záverov autorov. Táto stránka nepresadzuje tvrdenie, že každý, kto spraví to isté, dosiahne rovnaké alebo podobné výsledky. Opísaný prístup (prístupy), návrhy a rady nemusia u vás vôbec fungovať, resp. môžu si vyžadovať úpravu, aby vyhovovali vášmu individuálnemu prípadu. Aj keď stránka RieseniaPreAutizmus.sk vynakladá primerané úsilie na poskytnutie presných informácií, neposkytuje tým žiadne záruky ani vyhlásenia týkajúce sa presnosti, platnosti alebo spoľahlivosti akýchkoľvek informácií, ktoré sú alebo môžu byť predložené. Odkazy na iné webové stránky sme vyberali starostlivo a uvážene, ale za ich informácie a obsah nenesieme zodpovednosť. RieseniaPreAutizmus.sk navrhuje, aby si čitateľ urobil svoj vlastný prieskum, aby si potvrdil všetky informácie získané prostredníctvom tejto webovej stránky s inými zdrojmi. RieseniaPreAutizmus.sk nenahrádza lekársku starostlivosť a nie je určená na riešenie jednotlivých situácií a potrieb. Používanie tejto webovej stránky a videí znamená váš súhlas s týmto vyhlásením o zodpovednosti.

Scroll to Top